Hoe verloopt een coaching?

 

Intake

Er wordt een intakegesprek gepland indien er ruimte is om een nieuwe begeleiding op te starten. Deze gaat bij het gezin thuis door zodat het kind in een veilige omgeving met mij kan kennismaken en we rustig alles kunnen doornemen. Tijdens de intake wordt er naast de algemene info ook een korte vragenlijst afgenomen rond de sensorische integratie van het kind. Een methodiek die informatie geeft over de aparte sensorische integratie bij het kind met autisme en/of hoogsensitiviteit. Deze verloopt bij iedere persoon anders waardoor de begeleiding wordt afgestemd op de noden en zo een persoonlijk karakter krijgt. 

 

Coaching

Na de intake wordt er bekeken wanneer de begeleiding start. De eerste sessie is vooral kennismaking met de paarden en de werking. In de sessies zit een vaste structuur zodat er voor de kinderen duidelijkheid/veiligheid is. Alles wordt aangepast aan het tempo van de kinderen en de nood die ze hebben om tot rust te komen. De structuur bestaat uit activiteiten die telkens via een vaste volgorde terugkomen in de sessie. Indien nodig, wordt er gebruik gemaakt van visualisatie of andere hulpmiddelen om de veiligheid en de rust nog meer te garanderen. 

 

De coaching bestaat uit 2 luiken. In het eerste luik wordt er gewerkt rond basisrust, vertrouwen via het lichaam en de interne zintuigen = basisrust. Deze zintuigen sturen prikkels van binnenuit en vormen een grote basis voor het reguleren van onze emoties. Als we het lichaam positief kunnen ondersteunen, bekomen we bij de persoon  de rust  die we nodig hebben om verdere ontwikkeling te stimuleren. In de opbouw van deze basis streeft ZintASS naar volgende 3 thema’s in de begeleiding:

  • Veiligheid = druk verlagend werken
  • Ontspanning = ontprikkeling
  • Uitdaging = positief ontwikkelen

 

Eens deze gerealiseerd zijn, schakelen we over naar luik 2 en beginnen we rond de hulpvragen te werken die zowel door de ouders als door de kinderen zijn aangegeven. Wanneer er juist wordt overgeschakeld naar luik 2 hangt van het kind zelf af.  Er wordt enorm belang gehecht aan het tempo dat nodig is. 

 

Evaluatie

Er wordt na het afronden van een sessie een moment voorzien om informatie uit te wisselen met de ouders. Dit is afgestemd op hetgeen het kind wil meegeven van wat hij heeft gedaan of verteld. Zij bepalen wat er mag doorgegeven worden afgestemd op hun tempo tenzij zijn of haar veiligheid in het gedrang komt. Dit laatste wordt dan ook besproken met hen.

 

Indien het kind graag willen afsluiten, wordt er feedback gegeven aan de ouders via andere kanalen. Op deze manier wordt er op een transparante manier informatie uitgewisseld zodat we blijven afstemmen op hetgeen nodig is voor zowel het kind als de ouder.

 

Indien nodig wordt er een apart evaluatiemoment ingepland (aan huis of online) om uitvoerig te bekijken waar we staan in de begeleiding, welke hulpvragen er nog liggen en of de begeleiding kan worden afgerond. Uiteraard wordt er ook met andere betrokken hulpverleners afgestemd in hetgeen er nodig is om het gezin en het kind zo goed mogelijk te ondersteunen.